Prečo nepodceňovať vlákninu?

Vláknina naša každodenná. Aj takto by sa mohol volať tento text. Jej dostatočný príjem totiž nie je nevyhnutný iba pre chudnutie, ale aj pre celkovo správne fungovanie organizmu. Ide o rastlinnú zložku potravy, ktorá je naozaj na nezaplatenie.

Dnes si teda o vláknine čo-to povieme, spomenieme jej význam pre utužovanie zdravia či chudnutie a nezabudneme ani na potraviny, bohaté na jej obsah. Prajeme príjemné čítanie.

O čo vlastne ide?

Čo to vlastne tá vláknina je? V jednoduchosti povedané, ide o zložku potravy, ktorá je pre nás nestráviteľná (resp. len veľmi, veľmi ťažko). Tu sa môžete zaraziť a opýtať sa, prečo je teda významná a načo ju vôbec konzumujeme? Dôvodov je viacero. Avšak nepredbiehajme.

Rozlišujeme dva druhy vlákniny:

  • rozpustnú – ktorá má schopnosť fermentovať a môže byť šikovným zdrojom energie

  • nerozpustnú – ktorá sa nerozkladá vo vode a pomáha stimulovať peristaltiku čriev

Oba typy majú v jedálničku zdravého človeka nezastupiteľné miesto. Nachádzajú sa v mnohých druhoch potravín, ktorých spoločným menovateľom je rastlinný pôvod. Predpokladom zdravého fungovania je každodenný príjem dostatočného množstva vlákniny. Smutné štatistiky však vravia, že málokto na túto skutočnosť aj naozaj dbá.

Poďme si povedať niečo o tom, prečo je to vlastne dôležité.

Rozpustná a nerozpustná vláknina, ich syntéza

Už samotný rastlinný pôvod vlákniny nasvedčuje, že ide o niečo prirodzené, nám vlastné. V porovnaní s rôznou syntetikou a náhradkami jedál, ktoré nás dnes obklopujú, ide o neporovnateľné lepšiu stravovaciu alternatívu.

Rozpustná vláknina sa metabolizuje prechodom čriev. Funguje ako tzv. živná pôda pre zdraviu prospešné baktérie (čo z nej robí probiotikum) a tie potom v organizme konajú poctivú prácu. Nerozpustná vláknina dokáže zmäkčovať stolicu, stimuluje peristaltiku (v podstate pohyb) čriev a tým uľahčuje vyprázdňovanie.

Najlepšie fungujú, prirodzene, v súčinnosti. Dokážu prečisťovať organizmus, zároveň ho zásobovať energiou, vyvolávajú pocit sýtosti, priaznivo pôsobia na kardiovaskulárny systém, chránia pred vznikom rakoviny hrubého čreva, skrášľujú nechty, vlasy a pokožku a mnoho ďalšieho.

Zoznam prospešných vlastností vlákniny je naozaj úctyhodný a zaslúžil by si samostatný článok, možno aj dva. Zazoomujme však na jej schopnosť pomôcť zhodiť neželané kilá.

Vláknina a chudnutie

V prvom rade vláknina dokáže navodiť pocit sýtosti, človek tak nemá potrebu ďalej jesť. Už len to môže pôsobiť preventívne pred priberaním. Zároveň naším organizmom prechádza len pomaly, efektívne a tým odďaľuje pocit hladu. Práve tzv. žrávky bývajú veľkým problémom ľudí, ktorí chcú dosiahnuť vytúženú váhu. Zvýšte príjem vlákniny, nie svoje kilá!

Na zahodenie nie je ani skutočnosť, že vláknina napomáha vyprázdňovaniu čriev. Spolu s nestráviteľnými zvyškami potravy a odpadovými látkami sa tak z nás dostanú aj rôzne toxíny. To takisto zohráva svoju úlohu pri chudnutí.

Za zmienku stojí aj fakt, že jedlá bohaté na vlákninu majú nízky kalorický obsah.

Zdroje vlákniny

Na záver prinášame už sľúbený zoznam potravín, ktoré sú vhodnými zdrojmi vlákniny. Ak tieto dobroty zaradíte do svojho jedálnička, garantujeme vám, že jej nedostatkom trpieť rozhodne nebudete. Dobrú chuť!

  • Šošovica, hrášok, fazuľa, sójové bôby a ďalšie strukoviny

  • Cícer, hnedá ryža

  • Celozrnné pečivo a otruby, obilniny

  • Vlašské orechy, mandle, kešu a iné semená

  • Zo zeleniny predovšetkým karfiol, cuketa, zeler, brokolica, mrkva

  • Ovocie, najmä hrušky, maliny, avokádo

  • Morské riasy a chaluhy

  • Huby (predovšetkým hliva ustricová)

Zdieľať článok

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *