Výživné raňajky pre zaneprázdnených – ako na to?

To, že raňajky sú nutričným základom dňa, nie je iba fráza. Prvé jedlo po prebudení nás dokáže naštartovať tým správnym spôsobom a dodá telu toľko potrebnú energiu a živiny. Vynechávať raňajky sa teda naozaj neoplatí.

Čo však v prípade, ak na ne jednoducho nemáme čas? Zaneprázdnení ľudia si ťažko vyčlenia priestor na poriadne raňajky, najmä ak je potrebné odviezť deti do školy, cestovať väčšiu vzdialenosť mimo domova, vyvenčiť psíka, či vyjsť s autom z preplneného parkoviska. Ranný zhon je, žiaľ, diagnózou mnohých aktívnych ľudí.

Ak medzi nich patríte aj vy, nezúfajte. Čítajte ďalej a dozviete sa zopár tipov na výživné raňajky, šité na mieru pre „nestíhačov“.

Prečo sú vlastne raňajky dôležité?

Ešte pred konkrétnymi odporúčaniami si povedzme čosi o dôležitosti raňajok ako takých. Majú naozaj taký význam, aký im ľudia prisudzujú? V skratke – áno! Ak to chcete o čosi obšírnejšie – áno, jednoznačne!

Ani auto neštartujete s prázdnou nádržou, prečo teda trýzniť svoje telo? Správne zostavené raňajky nakopnú metabolizmus a zaručia jeho správne fungovanie. Počas dňa totiž budete čeliť rôznym výzvam a úlohám, a po celonočnom „pôste“ potrebujete aj vy nabiť. Nie je to však len tak, raňajky by mali byť zostavené systematicky a racionálne, s ohľadom na individuálne energetické potreby človeka.

To je možné dosiahnuť napríklad vyváženou kombináciou stráviteľných bielkovín a tukov, vlákniny, jednoduchých aj komplexných sacharidov. Znie to komplikovane, no v skutočnosti nie je nič jednoduchšie ako si pripraviť chutné, rýchle a výživné raňajky.

Ak ešte stále nie ste presvedčení, že to je naozaj nevyhnutné, prinášame vám zoznam dôvodov, prečo sa prvé jedlo dňa oplatí neodkladať až na obed (prípadne na ešte neskorší čas). Správne naordinované raňajky totiž:

  • naštartujú metabolizmus

  • dodajú telu a hlave energetický základ a „nakopnú“ ich

  • potláčajú chuť na sladké, mastné a vo všeobecnosti nezdravé jedlá počas dňa

  • pomáhajú správnej funkcii mozgu

  • zlepšujú náladu

  • pomáhajú eliminovať tzv. vlčí hlad počas dňa

  • podporujú chudnutie, cvičebný režim a aktívny spôsob života

  • sú skrátka super!

5 tipov na zdravé, chutné a nutričné raňajky

A teraz už konkrétne tipy. Čo si naložiť na tanier (prípadne do pohára), ak ráno ani neviem, kde mi hlava stojí?

  1. Smoothie

Toto sa zrejme dalo čakať. Smoothie sú v poslednom čase veľmi populárnym spôsobom, ako dodať telu kopec živín a navyše v kompaktnej podobe. Vyskúšajte rozmixovať napríklad stredne veľký banán, jahody, pridajte ovsené vločky a biely jogurt a máte sýty nápoj, ktorý telu dodá všetko, čo na začiatok dňa potrebuje. Je to rýchle, výživné a receptov máte plný internet.

  1. Biely jogurt s… takmer hocičím (ale zdravým!)

Biely jogurt je výborný základ pre energetické raňajky. Nahádžte si doň olúpanú mandarínku, hrozno, chia semiačka, prípadne orechy (vlašské, mandle, kešu… hlavne nech je to nepražené a nesolené) a je to.

  1. Celozrnné hrianky

Ideálna alternatíva pre tých, ktorí si raňajky nevedia predstaviť bez pečiva. Ale pozor, do úvahy pripadá iba to celozrnné! K nemu chutná porcia nakrájanej papriky a cherry paradajok, prípadne šalátová uhorka. Vyhnite sa tiež margarínu, ťažkým tvarohovým nátierkam a paštétam, natrite si na chlebík napríklad avokádovú pastu, ktorú pokvapkáte citrónom. A ak to už ináč nejde, uprednostnite radšej pravé maslo, než rôzne náhrady.

  1. Ovsená kaša

Na sladko, či na slano. Ovsené vločky doplňte sezónnym ovocím, vlašskými orechmi a lyžicou kokosového oleja. Radšej slané raňajky? Tak si do misky nasekajte zeleninu, prípadne nakrájajte vajíčko, pridajte pažítku, nastrúhajte syr, na záver štipku morskej soli a čierneho korenia a nutričné jedlo je na svete.

  1. Šalát s tofu

Tu sa kreativite medze nekladú, jediné pravidlo znie – nech je to zdravé a chutné! Jeden z variantov je nakrájať tofu, pridať zeleninu, nakrájať čerstvú petržlenovú vňať, posypať slnečnicovými semiačkami a celé to pokvapkať citrónovou šťavou. Dobrú chuť!

Máte aj vy svoj zaručený recept na rýchle a výživné raňajky? Neváhajte sa oň podeliť!

Zdieľať článok

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *