Zlé stravovanie u mladých ľudí – neriešiteľný problém?

Žijeme v čase, keď sa slovné spojenie „zdravá výživa“ skloňuje veľmi často. Hovoríme o nej, učíme sa o nej, píšeme o nej a v neposlednom rade sa snažíme riadiť jej „pravidlami“. V dnešnej dobe už väčšina z nás dokáže rozoznať nezdravé jedlo, študovať etikety, čítať užitočné články a skúšať nové veci v kuchyni. Hoci na veku v rámci uvedomelosti ohľadom stravy, ktorou kŕmime sami seba, až tak nezáleží, stále existuje skupina ľudí, ktorej sa neustále stravovanie vo fastfoodoch či nepravidelnosť v konzumácii jedál týka o čosi viac. Mladí a dospievajúci ľudia, stredoškoláci, vysokoškoláci či čerství absolventi – v ich životoch je poväčšine veľa stresu, skúšky, povinnosti, osamostatnenie sa a takmer žiadny čas na prípravu zdravých a výživných jedál. Práve títo ľudia sa v celkovom merítku zvyknú stravovať najhoršie, čo vplýva na ich aktuálny, a neskôr i budúci zdravotný stav. Vieme tento problém zastaviť? Môžeme im pomôcť a ukázať, že keď sa chce, tak sa to dá? Porozmýšľajme spoločne o tom, čo je skutočným dôvodom zlého stravovania u mladých a ako ich motivovať k tomu, aby žili vyrovnane a zdravo.

Dobre to poznáte. Ste študent, práve prechádzate skúškovým obdobím, „trčíte“ doma s hlavou ponorenou v knihách a pravidelná strava, ideálne čerstvo pripravená a správne nutrične vyskladaná, neprichádza do úvahy. Možno ste nedávno začali pracovať a na prípravu jedál vám po práci akosi nezostáva dostatok času, možno bývate s rodičmi, ktorí „neholdujú“ nakupovaniu a pripravovaniu zdravších alternatív, a možno sa len radíte medzi lenivých jedákov, ktorým postačí polotovar či konzerva na večeru. Možno tento článok čítate vy, blízki a milovaní tých, o ktorých je reč, a snažíte sa prísť na spôsob, ako chodeniu do fastfoodových reťazcov či nočnému vyjedaniu zabrániť. Možností a dôvodov, prečo sa nezdravo a nesprávne stravujete vy či vaši blízki, je naozaj mnoho.

Pýtate sa však, že čo vlastne zaraďujeme k pojmu „zlá strava“, a čo, naopak, patrí medzi stravu „dobrú“?

Aj keď by sa samotná strava (a nielen tá) vo všeobecnosti nemala kategorizovať, všetci veľmi dobre, že je medzi vyprážanými šiškami a avokádovým šalátom veľký rozdiel. Rozdiel v nutričnej hodnote, vzhľade, vôni, reakcii tela po konzumácii a pocite. Odozva, ktorú nám naše telo dá po tom, ako skonzumujeme dané jedlo – to je princíp, podľa ktorého si vieme individuálne rozdeliť stravu na „dobrú“ a „zlú“. Niektorí z nás si ju rozdeľujú na viac výživnú a menej výživnú, niektorí na skutočné kalórie a prázdne kalórie, ďalší na „clean foods“ a „cheat foods“. Podstatou je pochopiť, že najdôležitejšie je nastavenie mysle a keď si budeme jedlá, ktoré považujeme za horšie a prázdnejšie, neustále zakazovať, nenadobudneme potrebnú rovnováhu. Skúste si vytvoriť systém, ktorý vám bude personálne vyhovovať – vo všeobecnosti je najúčinnejším systémom stravovania 80/20, čo znamená, že 80% stravy tvoria výživné a zdravé jedlá, zatiaľ čo 20% tvoria rôzne „mlsoty“, „cheat foods“ a občasné „vyhodenie si z kopýtka“.

Hoci sme si povedali, ako si uvedomiť rozdiely a spojiť súvislosti, stále vo vzduchu visí otázka, prečo sa mladí ľudia zle stravujú. Prečo zanedbávajú svoje zdravie, ochudobňujú sa o živiny a nezáleží im na tom, čo konzumujú?

Prejdime si štyri hlavné dôvody, ktorými je podmienené zlé stravovanie u mladých:

1.Prvý a zároveň najhlavnejší dôvod – „Nemáme čas“

Ako sme spomínali v úvode, mladí jednoducho nemajú čas – a hoci sa to prioritne týka najmä tejto vekovej skupiny, s týmto máme problém všetci. Žijeme uponáhľané životy, ráno vstávame skoro a večer si do postele líhame príliš neskoro, máme veľa povinností a kým sa dostaneme z bodu A do bodu B, strávime presúvaním a cestovaním kopec času. Čas je jediná „vec“, ktorú máme úplne zadarmo, no zároveň máme pocit, že ho máme v živote najmenej a je našou najväčšou vzácnosťou – preto si treba uvedomiť, že s ním treba pracovať správne. A čo je správnejšie, ako venovať čas dobrej a kvalitnej výžive?

2.Vyrovnávanie stresu a nátlaku z okolia

Neustále mlsanie, konzumovanie čokolády na jedno posedenie či návaly jedenia, alebo naopak dni bez jedla, kedy máme stiahnuté žalúdky od stresu. Určite sa s touto vetou viacerí z vás stotožnili – takto to totiž, bohužiaľ, skutočne funguje. Prepájanie emócií a kompenzovanie psychickej stability pomocou jedla (a najčastejšie cukru či celkovo spracovaných jedál, po ktorých závislý mozog vyslovene baží), je typické pre vystresovaných študentov či pracantov, ktorí sú nespokojní a nevyrovnaní. Nátlak z okolia a celej spoločnosti nás núti podávať maximálne výkony a práve stres je jedným z najväčších dôsledkov tohto procesu. Mladý človek si v niektorých situáciách jednoducho nedokáže uvedomiť a pripustiť, že robí chybu, a vyrovnávanie nespokojnosti či negatívnych emócii jedlom je jednou z nich.

3.Nedostatok financií a informácií

„Ale veď zdravá strava je drahá!“ – toto je veta, ktorú má v obľube neustále opakovať nespočetné množstvo ľudí. Je to jedna z najčastejšie používaných výhovoriek a niektorí si skutočne myslia, že je správna. Nie je to však celkom tak, pretože zdravá strava môže byť drahá, ale nemusí. Pokiaľ si kupujete zdravé výdobytky od výmyslu sveta, rôzne „superfoods“ či preferujete kupované výrobky namiesto domácich, málo vás to naozaj nestojí. Ak však stavíte na jednoduchosť, kúpu základných surovín a vytváranie rôznych kreácii podľa vašej fantázie, zdravé stravovanie nemusí byť luxusom. Hrsť vlašských orieškov predsa stojí menej, ako namakaná proteínová tyčinka s obsahom všetkého, na čo si len spomeniete – dobrého i zlého. Práve kvôli menšiemu „budgetu“ volia mladí študenti či pracanti lacnejšie a menej kvalitné verzie. Často na ich voľby však vplýva aj nedostatok informácii či totálny zmätok, ktorý sa môže vytvoriť najmä vďaka tomu, že každý si myslí, hovorí a preferuje čosi iné.

4. Nedostatočná sebaláska a nesprávne priority

Keď si mladý človek neváži sám seba, svoje zdravie a príležitosť vychutnávať si život v dobrej kondícii, je to veľká škoda. Práve mladý organizmus, stále plný „samoopravovacích“ (čiže regeneračných) procesov a patričnej sily, toho dokáže vykonať najviac – nehovoriac o tom, že ako so sebou zaobchádzame v mladosti, tak budeme vyzerať v starobe. Kedy si však nevážime sami seba, kedy sme frustrovaní, cítime sa zle a nič nás nebaví? No predsa vtedy, keď sa nemáme radi, keď zabúdame na seba lásku a dostatočne si neveríme. Tento psychický aspekt má veľký dopad na ľudské fyzično, keďže samotná psychika je niečím, čo ovplyvňuje stav celého tela. Keď sa nemáme radi, zvykneme sa podceňovať, nevieme si správne určiť priority a máme sklony k oveľa horším stavom, kedy sa chorobne prejedáme, absolútne nejeme alebo nedokážeme žiť život naplno.

Áno, máme namysli poruchy príjmu potravy, ktoré momentálne sužujú obrovské množstvo mladých ľudí, ktorí si vo svojej ťažkej situácii nevedia rady. Zlé stravovanie a nedostatočné uvedomenie svojho vnútra a harmónie, vedúce k narušenej psychike, jednoznačne vedú k takýmto poruchám. Základom je uvedomiť si, kedy sa začíname cítiť v súvislosti s konzumáciou potravy previnilo, skľúčene a nepríjemne. Nebojte sa obrátiť na odborníkov, keď podobnými problémami trpia vaše deti, priatelia, partner/ka či vy sami. Ani si neviete predstaviť, ako veľmi pomôžete nielen im, ale aj sami sebe.

Jedným z prvých krokov, ako skoncovať so zlými stravovacími návykmi, je uvedomiť si následky. K nesprávnej výžive, nejedeniu či naopak prílišnému prejedaniu totižto patrí:

  • zvýšené riziko obezity
  • nábeh na cukrovku
  • žalúdočné vredy a syndróm dráždivého čreva
  • únava, letargia a znížená koncentrácia
  • zlý psychický stav a depresia
  • zlý fyzický výkon, katastrofálna kondička a ochabnuté svalstvo
  • vplyv na plodnosť a predispozície pre ďalšiu generáciu

Čo z tohto všetkého vyplýva? Zlé stravovanie vám možno vyhovuje z hľadiska časového či praktického, no úplne opačne pôsobí na vašu fyzickú a psychickú stránku. Stojí vám pokazené zdravie, zlé návyky, ktorých sa takmer nemožno zbaviť a neustále nabaľovanie ďalších problémov, stále za to?

Zmena zlých stravovacích návykov prinesie trvalú zmenu a pevné zdravie

Už vieme, čo vo väčšine prípadov stojí za zlým stravovaním u mladých. V nasledujúcich bodoch vám na záver ponúkame tipy a rady, ako následkom konzumácie nesprávnej stravy a poškodenému zdraviu predísť:

  1. Určte si svoj personálny kalorický príjem na základe stavby vášho tela a fyzickej aktivity.
  2. Dodržiavajte správny prísun všetkých potrebných makroživín i mikroživín.
  3. Jedzte pravidelne.
  4. Nedržte drastické diéty, keď ste nespokojní so svojím vzhľadom. Pomôžu vám iba krátkodobo – vy predsa chcete trvalú a prospešnú zmenu.
  5. Stavte na rovnováhu a počúvajte svoje telo.
  6. Zriaďte si malý diár či plánovač – nadobudnete organizovanosť a väčšiu zodpovednosť.
  7. Zvážte svoje priority a ciele v závislosti od vašej finančnej a časovej situácie.
  8. Vážte si a užívajte to, že ste mladí.

 

Keď chceme niečo dokázať, cítime to vo svojom vnútri a sme naozaj motivovaní, potom to skutočne dokážeme. Stačí si len uvedomiť dôvody svojich chýb, napraviť ich a žiť tak, aby sme skutočne žili, a nielen prežívali zo dňa na deň. Rovnako je to aj u mladých ľudí a preto myslime na to, že zdravá strava a myseľ sú základom.

Zdieľať článok

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *